Det finns flera olika anledningar till att du inte lyckas betala din bokning. Det har ofta med din bank att göra så vi rekommenderar att du kontaktar banken och frågar om de kan se anledningen. Nedan har vi listat ett par av de vanligaste orsakerna:
- Täckning saknas på kort eller konto
- Kortet har inte 3D Secure (vilket krävs för att betala på vår hemsida)
- Kortet har begränsningar för exempelvis maxbelopp, antal köp eller internetköp
Stark kundautentisering för säkrare onlinebetalningar, PSD2
För att skydda ditt konto och ditt kort i samband med betalningar har det kommit en ny EU-förordning, Stark Kundautentisering (PSD2,Payment Service Directive), som påverkar onlinebetalningar inom Europa. Stark kundautentisering kräver att onlinebetalningar verifieras, detta med syfte att bekämpa bedrägerier och skydda dig som kund. EU-förordningen påverkar främst onlinebetalningar med kredit- eller bankkort utfärdade i EU/EES och tillämpas i samtliga EU-länder.
Vad innebär detta för dig som kund?
I samband med köp kan du komma att bli ombedd att bekräfta din identitet för att köpet ska slutföras. Denna auktorisering utförs av din bank och kan skilja sig mellan banker och köp. Har du frågor, kontrollera direkt med din bank.
Har du fortfarande problem att betala trots att du kontrollerat detta så kontakta oss via detta formulär. Skriv ner om du har sett ett ordernummer för din bokning så har vi lättare för att hjälpa dig.
I vissa fall kan betalningen misslyckas för att vi inte kan boka in de biljetter du har sökt efter. Detta beror på att vi visar den information som flygbolagen ger oss och i vissa undantagsfall kan denna vara inkorrekt om flygbolaget inte har skickat den senaste uppdateringen. Detta brukar lösas snabbt då vi får information från dem kontinuerligt men vid tekniska problem kan det dessvärre ta längre tid ibland.